Läkarprogrammets upplägg – T1

Ungefär en månad har nu passerat sedan jag började på KI. Det sker så mycket om dagarna att det faktiskt känns som att man varit här betydligt längre, men när jag varje dag ser nya ansikten i klassen vars namn jag ännu inte kan, påminns jag om hur nytt allting är.

I detta inlägg tänkte jag berätta om vad som sker studiemässigt på läkarprogrammet. Generellt sett har KI (iaf läkarprogrammet) ett relativt slappt schema, alltså som så att det mesta är på frivillig basis. Till skillnad från andra lärosäten som Lund och Linköping, där man varje vecka har utsatta obligatoriska timmar för PBL, dominerar föreläsningar på KI, vilka ju är frivilliga. Utöver föreläsningar, finns frivilliga seminarier, självstudietillfällen med lärartillgång samt laborationer och grupparbeten (som vi ej kommit till ännu). Personligen är jag än så länge mycket nöjd med detta upplägg, eftersom det ger oss studenter stor frihet. Nackdelen är förstås att studielivet riskerar att bli mer individuellt, när man kan komma och gå hur man vill. Däremot är detta inget problem såhär inledningsvis, utan de allra flesta kommer ändå på alla föreläsningar och de andra aktiviteterna på schemat.

Den allra första kursen man läser som läkarstudent på KI är Upptakten, som huvudsakligen pågår de första tre veckorna. Det var definitivt en mjukstart till utbildningen, och var överlag flummig, även om det fanns oerhört givande moment (ex. träffa patienter, träffa Hans Rosling, göra HLR och föreläsningar om patient-läkar-samtal/kommunikation). Syftet med hela kursen var väl att väcka vårt intresse för forskning, visa oss valmöjligheterna i läkaryrket, lära oss att läkaryrket kräver en stor mängd kunskap, färdighet och rätt förhållningssätt osv. Upptakten behöver man inte lägga mycket krut på, eftersom det inte kommer någon direkt sluttenta. Närvara bara på alla obligatoriska dagar och gör de obligatoriska portföljbladen som består av reflektionsfrågor (helst ASAP efter anknytande föreläsningar/aktiviteter så man blir av med dem), då klarar man sig, vad jag hört. Lägg i stället, under de första veckorna, mer energi på att repetera dina gymnasiekunskaper kring biologi och kemi, inför den nästkommande kursen (Den friska människan 1).

Just nu läser vi alltså kursen Den friska människan 1 (DFM1), the real deal, som löper över hela termin 1 och avslutas med en terminstenta i januari. Det är en maffig kurs, indelad i flera olika moment och avsnitt. I moment 1 (från ägg till embryo), som vi jobbar med nu, ingår anatomi, biokemi och cellbiologi. Vi läser alltså i teman, dvs. vi lär oss exempelvis hela hjärtat (anatomiskt, biokemiskt, cellbiologiskt och histologiskt) i ett svep.

Hittills har vi haft föreläsningar, seminarier, grupparbeten och quiz (=det enda obligatoriska, där de första två quizen görs via internet, har svarsalternativ och är relativt enkla). I början tycker jag att man ska försöka gå på allt som schemat erbjuder, så att man får en bild över hur allt fungerar samt för att lära känna sin grupp bättre (man kommer ju trots allt hålla ihop dessa 5,5 år).

Den största omställningen för mig, har varit den stora mängd kunskap som vi tar emot var dag på föreläsningar. Under knappt en vecka har vi gått igenom, vad man på gymnasiet slösar en termin/ett år på, typ. Kan tillägga att allt vi ska kunna till tentan inte heller hinner tas upp på föreläsningar. Jag hade ändå repeterat en del innan kursen kickade igång och var inställd på att jag skulle behöva höja ribban. Men detta var ändå lite över mina beräkningar.

Å andra sidan, efter att ha pluggat med lärandemålen för kursen, inser jag att det är hanterbart. En hel del av vad som sägs på föreläsningar berör inte lärandemålen ett dugg. Senaste exemplet var i förra veckan, då en föreläsning ägnades åt atomens orbitaler, vilket f.ö. kändes sjukt orelevant till läkaryrket (som så mycket annat vi lärt oss den senaste veckan). Det visades sig sen att vi inte behövde kunna ett skvatt av det, åtminstone inte i denna kurs. Därmed inte sagt att man kan skita i det som känns orelevant, utan kolla alltid med lärandemålen i efterhand. 😛

20150930_132911179_iOS

Förberedelser inför studierna:

  • Skaffa en freaking white board – Underlättar såååå mycket för plugg hemma, speciellt när man ska lära sig anatomin, strukturer hos molekyler (kolhydrater, lipider och proteiner) och biokemiska processer. Man sparar papper, kan rita större/tydligare, kan lättare göra ändringar och plugget blir ROLIGARE. Köpte min på Akademibokhandeln för drygt 200kr. Finns dock billigare hos t.ex. Netonnet.
  • Skaffa bärbar dator eller surfplatta 
  • Skaffa appen Cabinet (för iPad) – Inför varje föreläsning kan man oftast ladda ner föreläsarens powerpoint som pdf. Mha. Cabinet kan man då göra anteckningar (rita, skriva, markera, dra pilar) direkt på pdf:en. Gratis! Att jag inte upptäckt appen tidigare.
  • Skaffa OneNote – Mycket smidigare än Pages, Office Word etc. då man har allt samlat i en ‘anteckningsbok’, snarare än separata dokument. Gratis och kompitabel med alla enheter.
  • Läs lärandemålen – Till skillnad från gymnasiet med vaga formuleringar kring vad eleven ska kunna, är situationen betydligt bättre på universitetet (med fokus på KI). För varje kurs och dessutom varje delmoment i kursen, finns specifika mål formulerade på ett klart och tydligt sätt. Ex. ”Studenten ska känna till thoraxväggens rörelse och andningscykel”. Kan man lärandemålen så klarar man sig i princip.
  • Gå på föreläsningar även om du har stenkoll – Det är en introduktion till området, det är socialt, man får möjligheten att ställa frågor till föreläsarna och du får nya infallsvinklar kring ämnet (om det är en bra föreläsare dvs.)
  • Bli inspirerad/motiverad – Mycket av det vi lär oss denna termin går väldigt mycket på djupet och är superdetaljrikt, där det många gånger är svårt att se kopplingen mellan det och läkaryrket. För att kunna fortsätta studierna, behövs det inte minst avkoppling/energi också en källa till mer motivation. I förra veckan var jag och en kursare på ett vernissage kopplat till medicin, där man fick höra om läkares/forskares viktigaste stunder i sina karriärer, vilket var sjukt givande och en skön omväxling till biokemin vi grottat ner oss i.

IMG_9999

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s