Tenta-P

Om en vecka skriver vi vår tenta (gaaaah!). Så just nu är det i princip (scratch thatbara plugg, dag ut och dag in. (Det har varit så pass intensivt att jag nyss upptäckte att min vänstra armbåge blivit uppskrapad, troligtvis pga friktionen mot bordet…haha!) Men känner mig dock läskigt lugn, vilket är mycket ovanligt för mig. Den här tentan är ju helt annorlunda från DFM1-tentan, på ett sätt som jag tycker gör den svårare, men också så mycket roligare. Mycket mer fysiologi och att kunna koppla ihop olika organsystem etc etc. Här gäller det att man verkligen förstår, och när man gör det tror jag att kunskapen fastnar betydligt bättre/längre än biokemin från DFM1.

Hursomhelst, fick jag förfrågan om att skriva lite om mina pluggstrategier inför tentor, men också under terminens gång. Det passar ju perfa speciellt nu under tenta-p. Tänk på att ta tipsen med en nypa salt! Alla har vi olika studietekniker, och hur jag studerar passar säkerligen inte alla er (vet ju knappt om det kommer funka för mig…lär uppenbara sig efter tentan 😋)

Under terminen

  • Youtube – Khan-academy, Dr. Najeeb lectures, Armando Hasudungan
  • Skriva egna sammanfattningar – mest under DFM1, men mindre under DFM2, finns redan sjukt bra sammanfattningar
  • Seminarie – de flesta på T2 är obligatoriska till skillnad från T1. Även om seminarieledarna inte alltid är pedagogiska, så lär man sig sjukt mycket av sina andra kursare om man själv sätter sig in i frågorna först. Se därför till att komma förberedd till seminarierna, som också berör det aktuella momentet i kursen.

Under tenta-p
Tenta-perioden på VT är något kortare än den på HT, vilket sätter större press på oss studenter. Vi har alltså knappt två veckors självstudietid. Jag känner ändå att jag ligger i fas med mitt schema, kanske till och med över förväntan, och har hunnit igenom allt minst en gång. Det är viktigt att man under terminens gång ligger hyfsat i fas, för att få ut det mesta av tentaplugget. Sen så finns det ju de med superhjärnor som sägs kunna plugga in hela kursen på en vecka, men det skulle aldrig funka för mig.

  • Gör ett schema – se till att alla moment i kursen täcks, varva olika delmoment med varandra, så att man inte bara pluggar immunsystemet i två dagar.
  • Checklista – gör en list med de viktigaste lärandemålen/aspekterna. Det gäller att prioritera kursens innehåll, då man omöjligt kan lära sig alla lärandemål detaljerat
  • Hus75-sammanfattningar (Lukas + Amandas) – verkar som Hus75 ligger nere för tillfället, så blir ingen länk till dessa. Personligen utgår jag från dem till 90%. Det finns ingen chans att jag skulle hinna läsa om alla lärandemålen i kurslitteratur.
  • Gå igenom lärandemål – skriv ner nyckelorden som resp lärandemål omfattar, kontrollera med sammanfattning. Detta steg tar lite tid, men efter att man läst igenom sammanfattningarna borde man ju ha hyfsat koll.
  • Gamla tentor!!!!! Älskar att göra dessa, då allt man lärt sig sätts i ett perspektiv och integreras.
  • Youtube – under matpauserna, #maximeratiden
  • Quizlet – om man vill variera pluggandet. Sök på DFM2 i quizlet.com eller i appen, så kommer hundratals träffar upp med färdiggjorda förhör, främst på anatomi/histologi.
  • Ta pauser, träna, ät ordentligt, sov, träffa människor!

Oklart vad det blev av detta inlägg. Känner att allt bara grötar ihop sig i hjärnan just nu, så adios amigos! I nästa inlägg skriver jag nog om kurslitteraturen på DFM1 och -2, då det också förfrågats. Håll utkik!

/Linnea

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s